بخش برنامه بازاریابی برنامه تجاری

بخش برنامه بازاریابی طرح کسب و کار توضیح می دهد که چگونه می خواهید مشتریان خود را برای خرید محصولات یا خدمات خود جذب کنید. سپس برنامه بازاریابی شامل بخش هایی است که جزئیات شما را توضیح می دهد:

محصولات و خدمات و گزاره فروش بی نظیر شما (USP)
استراتژی قیمت گذاری
طرح فروش و توزیع
برنامه تبلیغات و تبلیغات

با اشاره به تحقیقات بازار که هنگام نوشتن بخش های قبلی برنامه کسب و کار انجام داده اید ، آسانترین راه برای تهیه برنامه بازاریابی شما کار از طریق هر یک از این بخش ها است. (توجه داشته باشید که اگر شما به تنهایی و نه به عنوان بخشی از یک برنامه تجاری ، خود به تنهایی برنامه بازاریابی را تهیه می کنید ، باید به بازار هدف و بخش تجزیه و تحلیل رقبا نیز وارد شوید.)

بیایید به تفصیل به هر یک از این چهار بخش بپردازیم.

محصولات ، خدمات و گزاره فروش بی نظیر شما
روی منحصر به فرد بودن محصول یا خدمات خود متمرکز شوید و اینکه مشتری از آنچه ارائه می دهید بهره مند شود. از این سؤالات برای نوشتن یک پاراگراف خلاصه این جنبه ها برای برنامه بازاریابی خود استفاده کنید:

ویژگی های محصول یا خدمات شما چیست؟
ویژگی های فیزیکی محصول یا خدمات خود و سایر ویژگی های مرتبط مانند آنچه انجام می دهد یا تفاوت آن با پیشنهادات رقبا را شرح دهید.
محصول یا خدمات شما چگونه به نفع مشتری خواهد بود؟
به یاد داشته باشید که مزایا می توانند نامشهود و ملموس باشند؛ به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک محصول تمیز کننده را بفروشید ، مشتریان شما با داشتن خانه تمیز کننده ای سود می برند ، اما ممکن است با بهره گیری از سلامتی بهتر نیز از آنها سود ببرند. طوفان مغزی تا آنجا که ممکن است مزایای بسیاری داشته باشد ، سپس بر مزایایی که مشتریان هدفمند شما در برنامه بازاریابی شما بیشتر بدانند تاکید کنید.
چه چیزی است که محصول یا خدمات شما را از همه بقیه جدا می کند؟ به عبارت دیگر ، USP شما ، پیامی که می خواهید مشتریان در مورد محصول یا خدمات شما دریافت کنند چیست؟ این در قلب برنامه بازاریابی شما خواهد بود.
نمونه هایی از گزاره های فروش بی نظیر
گزاره های فروش بی نظیر باید کوتاه باشد (بیشتر از یک جمله) و مختصر. چند مثال عالی وجود دارد:

پیتزا دومینو: “ما پیتزا های گرم و تازه را در مدت زمان 30 دقیقه یا کمتر ارائه می دهیم ، یا این برنامه رایگان است.”
شرکت فدرال اکسپرس: “هنگامی که کاملاً مثبت است ، باید یک شبه در آنجا حضور داشته باشد.”
پرسش و پاسخ: “شکلات شیر ​​در دهان شما ذوب می شود ، نه در دست شما.”
Club Shave Dollar: “هر آنچه شما در حمام لازم دارید – از تیغ های تیغ تا محصولات نظافتی” که به طور خودکار به درب شما تحویل داده می شود. ساده تر از این نمی شود. ”
استراتژی قیمت گذاری و تعیین موقعیت
بخش استراتژی قیمت گذاری از برنامه بازاریابی شامل تعیین قیمت شما برای محصول یا خدمات خود است. قیمتی که شارژ می شود باید رقابتی باشد اما هنوز به شما این امکان را می دهد که سود منطقی کسب کنید.

معقول بودن مهم است – شما می توانید هر قیمتی را که می خواهید بپردازید ، اما برای هر محصول یا خدمات محدودیتی وجود دارد که مصرف کننده حاضر به پرداخت آن است. استراتژی قیمت گذاری شما باید این آستانه مصرف کننده را در نظر بگیرد.

رایج ترین سؤالی که افراد مشاغل کوچک در مورد بخش استراتژی قیمت گذاری برنامه بازاریابی دارند این است: “چگونه می دانید قیمت را باید شارژ کنید؟” در اصل ، شما قیمت گذاری خود را از طریق فرآیند محاسبه هزینه های خود ، برآورد مزایا برای مصرف کنندگان و مقایسه محصولات ، خدمات و قیمت های خود با دیگران که مشابه آن است ، تنظیم می کنید.

قیمت خود را با بررسی اینکه چقدر برای شما تولید محصول یا خدمات هزینه کرده و قیمت مناسب را برای مزایایی که مشتری از آن برخوردار است ، تعیین کنید. برای تعیین حداقل آستانه شما ممکن است انجام یک تجزیه و تحلیل شفابخشی مفید باشد. قیمت گذاری رقبا همچنین به شما در هدایت ارزش منصفانه بازار کمک می کند و به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چقدر می توانید منطقی بروید

استراتژی قیمت گذاری که در برنامه بازاریابی خود ترسیم می کنید به سؤالات زیر پاسخ خواهد داد:

هزینه محصول یا خدمات شما چقدر است؟ هنگام محاسبه این اطمینان حاصل کنید که تمام هزینه های ثابت و متغیر خود را درج می کنید. هزینه های کار و مواد کاملاً واضح است ، اما شما ممکن است مثلا هزینه حمل و نقل ، هزینه های اداری و هزینه های فروش را نیز در بر بگیرید.
قیمت گذاری محصول یا خدمات شما با قیمت بازار محصولات یا خدمات مشابه چگونه مقایسه می شود؟
توضیح دهید که قیمت گذاری محصول یا خدمات شما چگونه رقابتی است. به عنوان مثال ، اگر قیمتی که قصد شارژ آن را دارید پایین تر است ، چرا قادر به انجام این کار هستید؟ اگر بالاتر است ، چرا مشتریان شما مایل به پرداخت مبلغ بیشتری هستند؟ اینجاست که جنبه استراتژی بازی می شود. آیا اگر شرکای بیشتر ، کمتر یا همان رقبای خود را شارژ کنید ، تجارت شما رقابتی تر خواهد بود و چرا؟

با این استراتژی قیمت گذاری ، چه بازده سرمایه گذاری (ROI) را انتظار دارید و در چه بازه زمانی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *